Semalam saya sangat gawat apabila pendrive saya yang saya cucuk di laptop kawan saya dijangkiti virus. Paling mengawatkan sebab dalam pendrive tu ada dokumen yang perlu saya bentangkan dalam masa yang terdekat.

Nasib baik saya pakai antivirus berbayar jadi virus tu taklah tembus ke komputer saya. Ia cuma berlegar-legar di usb saja. Masalahnya fail saya semua di sembunyikan oleh virus dan diganti dengan fail shortcut. Walaupun saya berjaya menghapuskan kesan degil virus tersebut tetapi virus itu berjaya menukar attribute fail saya kepada mode hide.

Saya buat cara biasa iaitu unhide fail tetapi tidak berjaya. kemudian saya google pula bagaimana cara untuk unhide folder yang diserang virus degil. Akhirnya saya dapat panduan berbahasa inggeris cara unhide folder yang disembunyikan oleh virus.

Disini cara unhide fail anda :

1. klik start dan klik run atau tekan windows + R

2. taip perkataan cmd kemudian klik OK

3. Kemudian taip arahan seperti di bawah



Nota : gantikan huruf e dimana pendrive anda berada.


Semoga bermanfaat.

Post a Comment